tisdag 12 augusti 2008

Sjukt om sjukhus och FRA

Från en kamrat till mig har jag fått upp ögonen för en artikel i Stockholm City, av alla tidningar. Tydligen har en undersköterska på Karolinska i smyg tagit bilder av nedsövda patienter under operation och lagt upp på Facebook. Helt ofattbart, enligt verksamhetschefen på sjukhuset, "reglerna är solklara".

Jag anar att de reglerna är lika solklara som de som satts upp för FRAs anställda.

Artikeln går vidare med att konstatera att fotografering och filmning under operation, utan patientens medgivande trots allt är ganska vanligt för undervisningssyften, men att detta material är helt utan persondata, och att det inte går att identifiera någon med hjälp av det. Må så vara, men att tillfråga patienten måste jag säga är en självklarhet, om inte innan filmer/bilder tas, så åtminstone innan de kopieras och visas upp.

En jämförelse som jag tyvärr inte kan ta cred för själv är återigen med FRA.

I och med att kablarna kopplas in kommer hela svenska folket vara nedsövda. Vi vet inte om FRA filmar och tar bilder av oss och visar upp för sina polare i omvärlden, bara att de egentligen inte får. Eller får de?


Edit: Tydligen kom info igår på DN, fler blogglänkar där.

Inga kommentarer: